Esteu aquí

Visita al Centre de Control de Carreteres de Vic

El passat divendres 10 juliol, un grup d’enginyers (CETOP i CECCP) varen visitar el Centre de Control de Carreteres de Vic, dependent de la Subdirecció General d’Explotació Viària de la Generalitat. Des d’aquest Centre es gestionen les incidències de tots els túnels no concessionats de la xarxa de carreteres catalana. És l’únic centre multitúnel de l’Estat espanyol i model de referència.

Allà, van ser rebuts pel Cap del Centre, el nostre company Pedro-Luis Mayordomo. Després d’una presentació de les prestacions i aplicacions de la instal·lació a la sala de reunions, el grup es va dirigir a la Sala de Control, on el cap de Sala, en Rossend Bau, va explicar el funcionament de la mateixa. Des d’aquesta, gràcies a les 35.000 senyals digitals que es reben contínuament a diàri des dels diferents elements de control situats al llarg dels quasi 20 km de túnels supervisats, es poden gestionar totes les incidències i activar els diferents protocols d’actuació, en funció del tipus d’emergència amb avisos a mossos, bombers, ambulàncies, manteniment,... 60 pantalles de vídeo presenten 24 h / 365 dies imatges en directe. Imatges en les quals, es basa el sistema DAI (Detecció Automàtica d’Incidències), el més efectiu a hores d’ara, el qual mitjançant una aplicació informàtica, compara cada segon totes les imatges que es reben amb imatges prefixades que indicarien una situació de normalitat. Per exemple, quan un vehicle trepitja una marca vial longitudinal (ratlla blanca) pot indicar que ha sortit o està sortint del carril, per aturar-se al voral o impactar contra l’hastial del túnel; quan la lluminositat del túnel baixa, pot ser degut a un fum a causa d’un incendi o d’una mala combustió d’un motor, amb la qual cosa s’activa la ventilació del túnel,... i així fins a unes 250 diferents tipus d’incidències que motiven l’activació dels protocols d’actuació.

A continuació, el grup es va dirigir a la boca sud del túnel de Bracons, el més llarg amb 4651 m i el més modern des del punt de vista dels equipaments de seguretat dels túnels no concessionats. A l’edifici on es troba la torre de ventilació, en Francesc Teres, tècnic d’instal·lacions del túnel, va explicar les característiques de tots els elements: ventiladors, hidrants, panells de senyalització variable, opacímetres, detectors de CO i NO, cable radiant,... i també el funcionament del sistema de ventilació i extracció de fums pel fals sostre del túnel.

Un dels moments més curiosos va ser el fet de poder recórrer a peu un tram de la galeria d’evacuació, que discorre paral·lela al tub principal, la qual està connectada mitjançant galeries transversals pressuritzades, i permet una evacuació cap a un espai segur en cas d’incidència greu. La galeria és apta per la circulació de vehicles d’emergència convencionals.

En definitiva, el CETOP i el CECCP van poder visitar una instal·lació modèlica i magníficament gestionada.