Esteu aquí

Celebració del 10è aniversari del Cercle d’Infraestructures a Girona

El dilluns 21 de juliol, dins del marc dels Sopars de l’Ultònia, va tenir lloc un sopar/col·loqui amb el Conseller de Sostenibilitat i Territori i que servia com a fita de la celebració del 10è aniversari del Cercle d’Infraestructures. A l’acte va assistir-hi en qualitat de representant del CETOP el cap de Comunicació Gerard Estanyol.

A la introducció de l’acte, en Pere Macias, president de la Fundació Cercle d’Infraestructures, i exercint com a gironí que és, va remarcar en clau d’humor la realitat de que hi ha una norma no escrita en el govern de la Generalitat que si bé, el conseller d’Agricultura ha de ser de les comarques de Lleida, el de Territori ho ha de ser de les de Girona. Així, dels 5 darrers consellers, 3 han estat gironins i altres 2 “forans” no han durat més de dos en el càrrec. Aquesta simpàtica anècdota va servir per donar pas a una xerrada de 20 minuts sobre la situació política lligada a les infraestructures de casa nostre a càrrec del Conseller Vila.

El primer comentari va ser sobre la notícia ocorreguda feia unes hores sobre l’inici de les obres de la llançadora des de Barcelona cap a l’aeroport 5 anys després de la seva adjudicació a càrrec del Ministeri de Foment i com a contrapunt, la crítica generada des de l’Ajuntament de Barcelona dos hores més tard sobre la dubtosa necessitat d’aquesta obra per la ciutat. Un recordatori que, per a cada problema hi ha una solució i que també, per cada solució hi ha  un problema.

El Conseller remarcà que Catalunya és ja un país prou madur com per poder incorporar elements de gestió intel·ligent de les infraestructures, per poder incorporar tots els actors de la societat. Igualment, va voler fer palès que tant lesiu és el model desenfrenat de creixement de les dècades passades, com certs models de inacció proposats per certs polítics novells.

En un torn obert de paraules, els assistents, en la seva majoria de les comarques gironines, van poder intercanviar amb el Conseller comentaris sobre la situació de certes infraestructures properes. La primera pregunta va ser sobre l’estabilitat del sistema d’abastament d’aigua des del Ter cap a l’àrea metropolitana de Barcelona. La resposta va ser que, una de les coses per a les que va servir la sequera del 2008, va ser per crear una conscienciació de que l’aigua és un recurs escàs i que el seu ús no és il·limitat. Així, les darreres estadístiques indiquen que els consums urbans de les grans aglomeracions urbanes al voltant de Barcelona, ella inclosa, són menors que abans de la sequera. Per tant, tenint el sistema hidrogràfic i els règims hidrològics que tenim, aquesta és la línia a seguir: fer didàctica de l’estalvi d’aigua.

Seguidament va ser preguntat per com els projectes de mobilitat engegats per la Conselleria es podien veure afectats pels recents canvis de govern municipals. Una ferma defensa dels programes llançats i un diàleg permanent amb els municipis que no han de ser obstacle per una mobilitat més respectuosa amb el medi ambient i a l’abast de tothom, va ser la resposta.

La tercera pregunta va reclamar directament a la Conselleria la publicació immediata de la variant de l’Olot, llargament reclamada pels olotins. La resposta contundent del Conseller va ser que abans del mes d’agost seria presentat al consistori el projecte constructiu.

En aquest punt va aprofitar per comentar que, davant una previsió optimista i alhora realista, d’increment d’ingressos per a realitzar inversions, que es proposaria un equilibri de realització d’inversions cap a zones extrametropolitanes, referint-se clarament a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Finalment, l’alcalde de Cruïlles va demanar al Conseller Vila, si la Generalitat seria conseqüent respecte la sentència judicial que l’obliga a tornar els terrenys afectats per l’abocador de Cruïlles al seus estat anterior a l’any 2000, abans de que s’iniciés l’activitat de dipòsit de residus. Com no podia ser d’altre manera, els treballs de restauració s’executaran fins a la recuperació total de l’espai.

La trobada va acabar amb trobades informals entre tots els assistents, amb la qual cosa quedava clausurada la temporada de sessions del Cercle a Girona fins a l’octubre vinent. La setmana vinent acabarà la darrera sessió a Lleida, amb la presència d’en Xavier Flores, Director General de Carreteres.