Esteu aquí

L’AMB i la Generalitat presenten el nou projecte d’integració urbana i de millora de la mobilitat de la C-245

  • La intervenció, amb un pressupost total de 26,3 milions d’euros, estarà cofinançada pel món local, liderat per l’AMB, i per la Generalitat i començarà a ser realitat el 2017
  • Integrarà un carril bus segregat de 13 quilòmetres, que unirà Cornellà de Llobregat amb Castelldefels i permetrà incrementar la velocitat comercial en un 25%, i un nou carril bici
  • L’AMB implementarà una línia d’autobús exprés d’alta ocupació (BRT), que contribuirà a  incrementar la demanda en un 10% i donarà servei a 2,5 milions de passatgers anuals

Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, i Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), presenten avui, divendres 13 de maig, el nou projecte d’integració urbana i de millora de la mobilitat de la carretera C-245, un eix viari d’alta densitat que connecta Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels, cinc municipis metropolitans del delta del Llobregat on viuen, en total, més de 350.000 persones. 

Cada dia conflueixen en aquesta via més de 35.000 passatgers de bus. En el tram més carregat, hi conflueixen 14.300 i 18.000 vehicles privats. Aquesta alta densitat de circulació de l’antiga carretera comarcal penalitza significativament el temps de recorregut de les línies d'autobús que circulen per la C-245.

“Portàvem anys mirant com millorar el transport públic en aquest eix. Volem millorar la qualitat de vida i els serveis dels ciutadans. Tot just ahir, l’OMS va fer pública la relació de les ciutats més contaminants. Estem per sobre del màxim. Tenim el compromís d’intentar millorar i rebaixar aquesta contaminació atmosfèrica, en la qual destaca l’òxid de nitrogen dels vehicles dièsel”, ha explicat Antoni Poveda. “És per això que necessitem reduir el nombre de vehicles que puguin circular per aquesta via i millorar considerablement el transport públic i implementar el carril bici segregat, que aportarà seguretat i farà augmentar el trànsit en bicicleta. També potenciarem els intercanviadors, per millorar la connectivitat dels diferents modes de transport”, ha afegit.

El conseller Josep Rull ha destacat que amb una inversió de 20 milions  “aquesta actuació preveu una obtenció de rendiment molt alta respecte l’eficiència del transport públic”.  En aquest sentit, ha recordat que la millora de la qualitat de vida i el compromís de lluitar contra el canvi climàtic són dos reptes fonamentals de país. “Les dues coses van molt íntimament lligades. La millor manera de lluitar contra la contaminació i de garantir la millora de la qualitat de l’aire és fer una aposta clara per un transport públic net i sostenible”, ha afirmat. Rull ha ressaltat que el projecte presentat aquest divendres és una mostra de “pragmatisme”. “Hem estat capaços d’agafar un projecte, que fa temps que s’havia posat damunt de la taula, i l’hem redimensionat per fer-lo viable i ràpid”, ha dit.

Integració urbana i mobilitat sostenible

El nou projecte, que aposta per la pacificació de la via i dóna prioritat al transport públic i a la bicicleta en detriment del cotxe privat, esdevindrà el punt de partida d’un gran procés de reurbanització de tota l'àrea i suposarà, gràcies a la implantació d’una mobilitat més sostenible, un notable impacte directe en la millora de la qualitat de l’aire de la metròpolis, com a conseqüència de la reducció de la contaminació atmosfèrica.

La intervenció plantejada, que dóna resposta a una antiga reivindicació de la comarca del Baix Llobregat, tindrà un cost total de 21,5 milions d’euros. Aquest import estarà cofinançat a parts igual pel món local, liderat per l’AMB, i per la Generalitat de Catalunya, que aportaran 10,75 milions d’euros cadascun El projecte, que s’executarà en diferents parts, està actualment en fase de redacció. Segons els terminis previstos, les obres començaran durant el segon semestre del 2017, i s’espera que el conjunt de la intervenció estigui acabada abans de finalitzar l’any 2018.

El pressupost total del projecte es completarà amb 4,8 milions d'euros que l’AMB destinarà a la compra de 10 autobusos d’altres prestacions.

Plataforma segregada per l’autobús i nova línia de bus exprés (BRT)

La remodelació i reurbanització de l’eix viari de la C-245 integrarà un nou carril bici, que formarà part de la xarxa ciclable metropolitana, així com la creació d’un carril bus segregat i continu de 13 quilòmetres que comunicarà Cornellà de Llobregat i Castelldefels. Aquesta plataforma reservada per als autobusos permetrà augmentar la velocitat comercial almenys en un 25% en els trams urbans i guanyar puntualitat en els horaris. Es calcula que permetrà retallar gairebé 15 minuts el temps de trajecte en transport públic entre aquests dos municipis metropolitans.

Gràcies a l'endegament d'aquest projecte, l’AMB podrà implantar en aquest tram de l’eix viari una nova línia d'autobús d’altes prestacions i ocupació, conegut internacionalment com a Bus Rapid Transit (BRT) o autobús exprés. Es tracta d’un sistema d'autobús ràpid, amb un disseny i característiques especials per millorar-ne el funcionament i evitar les causes que contribueixen als endarreriments. En aquest cas concret, l’AMB aposta per un autobús híbrid articulat amb dues portes d’accés, que permetrà un 30% més d’ocupació que els actuals i una càrrega/descàrrega de passatgers més ràpida.

Amb la implantació del BRT l’AMB espera un increment de viatgers i de demanda del servei entorn del 10% i calcula que aquesta nova línia pot ser utilitzada, aproximadament, per 2,5 milions de passatgers anuals.

Inicialment, l’AMB ha previst una flota de 10 autobusos exprés BRT híbrids, amb una freqüència de pas de 10 minuts. Tenint en compte que la inversió per vehicle es de 480.000 €,  la inversió total en el parc mòbil suposarà 4,8 milions d’euros.

Punts d’intercanvi i connexió amb altres mitjans de transport

Amb la creació d’aquest nou carril bus i la implementació del BRT, es crearan al llarg del recorregut del futur eix viari de la C-245 tot un seguit de punts d’intercanvi que milloraran la connexió amb la resta del transport públic a l’eix Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat i Cornellà de Llobregat. Per una banda, es preveu que es produirà una aportació d’usuaris de la resta de les línies actuals al sistema de bus exprés. D’altra banda, aquesta xarxa de punts d’intercanvi connectarà amb altres modes de transport públic, com són el metro, el Tram o Rodalies, i amb les estacions de Bicibox (l’aparcament segur de bicicletes dissenyat per l’AMB).

VÍDEO, RENDERS 3D I DOSSIER DE PREMSA:  https://we.tl/lx9IFIWirx